Praktijkvoorbeeld

Licht-donker fotografie

We experimenteren met licht-donker in de fotografie. 

Doelen & Illustraties

  • MEge4De audiovisuele bouwstenen van media herkennen, onderzoeken en hanteren
    10-12j Bewust beleven, herkennen, beschrijven en eenvoudig toepassen van:
    • effecten van belichting
    • samenspel tussen licht en donker
    • sfeer
    8-10j Bewust beleven, herkennen en begrijpelijk beschrijven en onder begeleiding toepassen van:
    • eenvoudig spel van licht en donker
    • lichtbronnen en lichtrichting
    10-12j Bewust beleven, herkennen, beschrijven en toepassen van:
    • bewegingen die een opnameapparaat maakt
    • het precieze standpunt van een opnameapparaat
    • diepte en richting in een beeld
    • plaatsing van object
    Eén zijde van het gelaat verlichten en de ander zijde in de schaduw zetten.
  • MUgr2Durven fantaseren en verbeelden
    10-12j Plezier blijven beleven aan het verbeelden in diverse contexten - ongewone verbanden durven zien en leggen, durven fantasievol improviseren en vormgeven
    Gebruik maken van allerlei attributen (sjaal, hoed, ...) om het licht-donker-effect te versterken.

Verloop

Hoe ga je te werk?

Zorg voor een donkere ruimte op school. De leerlingen zorgen voor rekwisieten als allerlei soorten hoeden, sjaals, ...

Voorzie een effen achtergrond in die donkere ruimte. Een leerling speelt model en kleedt zich met een hoed en/of sjaal. Andere leerlingen plaatsen een lichtbron (spot) aan de zijkant van de leerling zodat één zijde van het gelaat belicht wordt en de andere zijde donker blijft. De leerlingen nemen nu een foto van het model zonder de flits te gebruiken, zodat de belichting blijft zoals vooropgesteld.

Tip 1: groepsfoto

Meerdere leerlingen stellen zich op in een groep. Ze zorgen ervoor dat één of enkele leerlingen op de voorgrond belicht worden, maar de rest van de groep staat in het donker. Andere leerlingen nemen een foto zonder flits met een fototoestel, gsm of tablet.

Ze bespreken nadien het resultaat.

Tip 2: statief gebruik

De leerlingen gebruiken een statief om de foto te nemen. Ze ontdekken zo de mogelijkheden en de beperkingen ervan.