In een belangstellingscentrum rond kleuren gaan de jongste kleuters in de klas op zoek naar een opgegeven kleur. Zij maken hiervan foto's. De leraar maakt nadien afdrukken en deze worden op de kleurenmuur bijgeplaatst (al dan niet met naam/picto kleuter erbij).
In de computerhoek worden de foto's getoond in een diavoorstelling of de leraar maakt een digitale kleurenboek in een presentatieprogramma.Kleuters kunnen ook foto's en voorwerpen van thuis meebrengen om een echte kleurenontdekhoek te organiseren bij de kleurenmuur. Praktijkvoorbeeld
Zoek de juiste kleur!
De jongste kleuters gaan met (eenvoudige) fototoestellen op zoek naar (voorwerpen in) de opgegeven kleur
Doelen & Illustraties
-
IVoc1Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren • 2.5-12j De wereld aandachtig en met een gerichte interesse tegemoet treden - zich verwonderen over elke nieuwe ontdekking - op zoek gaan naar vertrouwde herkenningspunten en houvastKleuters ontdekken de mogelijkheden van een fototoestel en maken foto's in de omgeving met een kleur als focus. -
MEmw1Media enthousiast en positief aanwenden • 2.5-12j De mogelijkheden van media op een positieve, verantwoorde en waardevolle manier aanwendenKleuters gebruiken foto's, die ze zelf maken thuis, in de klas of op de speelplaats om de kleurenmuur aan te vullen. -
MEva2Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen • 2.5-8j Audiovisuele mediamiddelen waarnemen en er zich over verwonderenKleuters ontdekken de mogelijkheden van een fototoestel door op zoek te gaan naar een focus (bijvoorbeeld kleuren) in de omgeving. -
MUge2De muzische bouwstenen beleven, herkennen, onderzoeken en hanteren • 2.5-5j Speels en onder begeleiding beleven van:- kleuren en kleurnuances
- hoofdkleuren: geel, rood en blauw
- kleuren: rood, oranje, geel, groen, blauw, paars, wit en zwart, grijs en bruin
- kleuren mengen
Kleuters gaan op zoek naar de opgegeven kleuren.